رابطه حكومت با رپ
اوايل زمزمه هايي مبني بر مجاز اعلام شدن آهنگ رپ فارسي توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به گوش مي رسيد.ولي اين وزارتخانه با دادن بيانه اي رپ را به دليل آنچه تقليد از فرهنگ غربي و ترويج كارهاي مغاير با قوانين ايراني اسلامي دانست غير مجاز اعلام كرد.موسيقي رپ ايران در اواسط دههٔ ۸۰ خورشيدي دچار نوعي بحران شد از يك طرف آهنگهاي با مضامين غير اخلاقي و ترويج استفاده از مواد مخدر توسط عدهٔ محدودي از خوانندگان رپ و از سوي ديگر آهنگهاي سياسي-اجتماعي كه از سوي خوانندگاني مانند بهرام و هيچكس و ... خوانده ميشد، موسيقي رپ ابعاد تازهاي به خود گرفت و باعث شد تا بحث مبارزه با موسيقي رپ شكلي جدي بگيرد و سريال فيلتر شدن سايت مربوط به اين سبك موسيقي آغاز شد، تعداد زيادي از رپ كن هاي اين سبك بازداشت شدند از جمله بهرام و هيچكس و پيشرو و قاف، استوديوهايي كه در آن آهنگهاي خود را ضبط ميكردند توسط نيروي انتظامي پلمپ شد. اما هرچه گذشت تب رپ داغ تر شد آهنگهاي با مضامين غير اخلاقي كم رنگ تر شد و جايش را آهنگهاي اجتماعي-اعتراضي و سياسي گرفت مثلاً افرادي مانند بي باك، ، عرفان (خواننده)، رضا پيشرو، بهرام، ياس، هيچكس و علي قاف از جمله كساني بودند كه بيشتر آهنگهاي آنها مضموني اجتماعي داشت .اكثر رپر هاي ايراني كه جزو اين دو دسته بودند يا به زندان رفتند يا از ترس دستگير شدن به خارج از كشور گريختند.
رابطه برخي رپر ها با هم:
رپ فارس همانند رپ آمريكا خالي از حاشيه ها نبود.در اوايل گروه 021 به سرپرستي سروش هيچكس در تهران به وجود آمد و انها خود را اولين رپر هاي ايران خواندند.از اعضاي اين گروه مي توان به هيچكس-قاف-پيشرو و ... اشاره كرد. در مشهد نيز حصين(ابليس) با تشكيل گروه 051 مخالفت خود را درباره گروه 021 اعلام كردند و اين دو گروه سال هاي طولاني با هم دچار درگيري شدند. اين درگيري يكي از مهم ترين درگيري هاي رپ فارسي بود كه حاشيه هاي زيادي را به همراه داشت.
اين تنها دشمني رپ فارس نبود.گروه زدبازي(سهرابmj-مهراد هيدن-سامان ويلسون) خيلي زود با رضا پيشرو دچار درگيري شد و انها طولاني ترين و پر حاشيه ترين بيف رپ فارس را با هم داشتند.
برچسب: